Zoo skal på Meny-kortet

Haven på Frederiksberg Bakke skal stadig have fokus på dyrene – men den tidligere Dagrofa-direktør Jørgen Nielsen vil samtidig forvandle hav …


Haven på Frederiksberg Bakke skal stadig have fokus på dyrene – men den tidligere Dagrofa-direktør Jørgen Nielsen vil samtidig forvandle haven til en attraktiv helårsforretning med legeplads, meget bedre mad og 12 årlige events.

Af Jeanette Hougaard

jhg@minby.dk.

Foto: Martin Sørensen.

 

Jørgen Nielsen hedder han, Zoos nye direktør der senest kommer fra en stilling som koncerndirektør i Dagrofa, hvor han blandt andet fik vendt den konkurstruede Meny-kæde til et stærkt brand.

Og det er da også en rigtig købmand, der indtager dyreriget på Roskildevej. Og med sig har en dosmerseddel, der nok skal få det til at gibbe i mange.

Selv beskriver han sig som en indædt entrepreneur – og det har han ikke tænkt sig ændre en tøddel på: snarere tværtimod.

 

Skal sælge os ud af situationen

»Jeg tror, at vi skal sælge og udvikle os ud af situationen frem for at bespare og beskære – det er sådan jeg er opdraget. Jeg har været administrerende direktør, siden jeg var 30 år og har altid fået gang i de forretninger og virksomheder, jeg har været omkring. Mit motto er, at vi udvikler os frem for at afvikle os frem til et resultat. For der skal ikke mange års underskud til at få egenkapitalen på 16 mio. kr. til at smuldre. Der er potentiale i alle virksomheder,« mener han.

 

Har har en plan – Zoo 2020

Og om udgangspunktet for Zoo siger han: »Vi fjerner os fra en økonomisk brændende platform til en økonomisk brændende ambition. Det er sjovere at have med at gøre.«

Den tidligere koncerndirektør i Dagrofa har derfor en plan, Zoo Vision 2020, i hånden. Zoo skal forvandles til en helårsforretning, hvor man kommer flere gange om året – også af andre årsager end at kigge på det samme næsehorn.

Zoo skal fortsat hvile på fire ben; naturbevarelse, forskning, avl og videnskab. Men der skal opbygges et univers omkring dét, der har været kulturinstitutionens dna gennem 158 år.

»Vi skal transformere Zoo fra at være en rendyrket zoologisk have til at være en oplevelseshave. Første step er at sikre vi er en helårsforretning.

Dét vi hører gæsterne sige, det er, at uanset om de kommer i juli eller i marts, så er oplevelsen den samme.«

 

12 nye events gør os bredere

»Så rundt om det, der er det vigtigste, dyrene, bygger vi det der er årsagen til, at I skal herind ti gange om året. Vi laver 12 nye events som for eksempel fastelavn, halloween og økologisk weekend, hvor vi inviterer 150 øko-landmænd herind. Vi bygger julemarked i 2018 – og ja, det gør alle de andre også, kan man sige. Men der er bare en fordel ved Zoo, og det er, at der er kun et Zoologisk Have Julemarked, fordi vi har nogle dyr. Vi ruller andre ting omkring haven, så vi gør os bredere i vores oplevelsestilgang – uden at vi skal til at være Bakken,« forklarer Jørgen Nielsen.

Zoo har været drevet lidt på egne præmisser. Jørgen Nielsen havde ikke selv besøgt haven i otte år, inden han selv indtrådte i bestyrelsen for Zoo.

Hvis man ikke ligefrem brændte efter at se dyrene, var der ikke rigtig en grund til at komme, var hans egen erfaring. Man kunne ikke engang få en god frokost. Haven har nærmere ry for at være et pommefrit-helvede, bekræfter han.

»Så har vi udviklet en ’Girafhals’, en ulækker pølse på 60 cm, som en hapsdog. Hvem fanden spiser en hapsdog på 60 cm? Jeg gør ikke i hvert fald,« lyder dommen fra den nye direktør.

Han garanterer, at der kommer til at ske noget på madfronten i Zoo, så også gæster udenfor ’Girafhals’-segmentet får en god madoplevelse i haven med ordentlig streetfood og andre tiltag.

 

Stor legeplads på vej

Legepladsen i Zoo bliver et af de allerførste tegn på fornyelsen i haven. Danmarks bedste legeplads, omtales den i en pressemeddelelse, men Jørgen Nielsen skruer lidt ned.

»Københavns bedste legeplads, kan vi kalde den – jeg vil gerne være lidt ydmyg. Det bliver baghaven for den her bydel, hvor man skal have lov til at gå hen tre-fire gange om ugen,« siger han og henviser til, at det kan man jo gøre med et årskort i hånden.

Legepladsen kommer til at leve op til savannen, som er det område den ligger i. Den bliver bygget i lækkert træ med de udfordringer og aktiviteter, der skal være til dagens børn og vil stå færdig til påske.

Og med held og flid er meget af visionsplanen realiseret inden havens to kinesiske pandaer flytter ind i arkitekt Bjarke Ingels yin og yang-inspirede pandaanlæg omkring 2020.

 

Kommentarer