Cykelbroer over havnen gør en forskel

Og der er nye på tegnebrættet. Samlet set krydses broerne over havnen 120.000 gange dagligt, og samtidig er broerne en samfundsøkonomisk gev …


Og der er nye på tegnebrættet. Samlet set krydses broerne over havnen 120.000 gange dagligt, og samtidig er broerne en samfundsøkonomisk gevinst, viser nye tal.

 

Af Flemming Saugmann.

red@lokalavisen-va.dk.

De politiske målsætninger om København som verdens bedste cykelby sætter sine solide og synlige cykelspor overalt i byen, hvor en række bilfri broer er blevet anlagt de seneste ti år; alene ti i hele byen siden 2014. Broer der har været med til at forbedre københavnernes mobilitet og betyder, at flere lader bilen stå og i stedet tager cyklen.
Det er allerede slået fast, at de cyklende, som krydser Bryggebroen over Københavns Havn, vinder så meget tid ved at krydse havnen, at besparelsen samfundsøkonomisk overgår omkostningerne ved at opføre broen. Nye tal for Cykelslangen viser, at denne genvej skaber en daglig tidsbesparelse på 380 timer, og samtidig sparer Cykelslangen Københavns trafik for 1400 km kørt i bil pr. døgn svarende til 87 tons CO2 årligt. Derfor er der god mening i at se på flere af den slags genveje, mener teknik- og miljøborgmester Morten Kabell. »Det er simpel logik, at flere tager cyklen, når vi gør den til det oplagte valg, og det gør vi blandt andet ved at skabe genveje gennem byen og over havnen. Vi kan allerede nu se, at der på flere af vores broer er meget tæt trafik i myldretiden, og når broerne over havnen samtidig er en god forretning for samfundet, giver det kun god mening at skabe endnu flere genveje for cykeltrafikken, siger Morten Kabell.

Folehave-bro på vej
For at binde byen endnu bedre sammen for cyklende og gående er flere nye forbindelser på tegnebrættet i Københavns Kommune. Af lokalplaner og kommuneplan fremgår tre nye cykel- og gangbroer over havnen, og med det vedtagne budget for 2018 er der sat penge af til undersøgelser af nye broer over S-togsnettet. Derudover forventes Lille Langebro og to broer over de trafikerede veje Folehaven og Artillerivej at åbne i hhv. 2018, 2019 og 2020. Og håbet er, at disse nye genveje inden for en overskuelig årrække kan være med til at få endnu flere til at vælge cyklen frem for bilen.

Kommentarer